Klantcase Expeditors

Jur Kuipers
Jur Kuipers
Managing Consultant
Cases
4 minuten

Expeditors is een Amerikaanse logistieke dienstverlener en Fortune-500 bedrijf. Wereldwijd telt Expeditors 20.000 medewerkers op 300+ locaties. Maar ook bij een wereldspeler draait alles om mensen. En dus om slim, snel en schaalbaar recruitment.

Bluepeaks en Expeditors zijn in 2022 gaan samenwerken.

Inhoudsopgave

Bluepeaks en Expeditors zijn in 2022 gaan samenwerken. 

Het doel

  • Het aannemen van +/- 80 medewerkers voor verschillende operationele teams
  • Vergroten van naamsbekendheid als werkgever
  • Een diverse werknemersbestand

Welke recruitmentuitdagingen speelden er vóór de samenwerking met Bluepeaks?

  • Slechte kwaliteit van sollicitaties; 
  • Onbereikbaar zijn voor de juiste doelgroep voor onze vacatures;
  • Onvoldoende interne recruitment capaciteit;
  • Gebrek aan recruitment kennis.

“Voor de start van onze samenwerking hadden we vooral moeite om effectief de juiste
doelgroep in de markt te bereiken. Via het systeem dat we gebruikten, ontvingen we
veel reacties van kandidaten wereldwijd, waarvan een groot deel helaas niet inzetbaar
bleek vanwege werkvergunningbeperkingen. Daarnaast hadden we intern onvoldoende
capaciteit om de werving goed uit te voeren. Het recruitmentproces was destijds al een
dagtaak en het werk nam alleen maar toe. Daarom hebben we ervoor gekozen om de
samenwerking met Bluepeaks en Bluewave te intensiveren” – Jordi Wassenaar, Lead ER-advisor

Interview

Waarom hebben jullie gekozen voor outsourcing in plaats van intern opschalen?

Voor de start van onze samenwerking hadden we vooral moeite om effectief de juiste doelgroep in de markt te bereiken. Via het systeem dat we gebruikten, ontvingen we veel reacties van kandidaten wereldwijd, waarvan een groot deel helaas niet inzetbaar bleek vanwege werkvergunningbeperkingen. Daarnaast hadden we intern onvoldoende capaciteit om de werving goed uit te voeren. Het recruitmentproces was destijds al een dagtaak en het werk nam alleen maar toe. Daarom hebben we ervoor gekozen om de samenwerking met Bluepeaks en Bluewave te intensiveren.

Wat maakte dat jullie recruitment niet (meer) intern wilden oplossen?

Bluepeaks biedt volledige focus op recruitment tegen een aantrekkelijke prijs per hire. Daarnaast beschikken ze over meerdere expertises binnen de organisatie, zoals campagnes, employer branding en recruitmentmarketing. Die kennis en capaciteit hebben wij intern niet. Enkel een recruiter aannemen zou onvoldoende zijn om hetzelfde resultaat te bereiken als we nu realiseren via de samenwerking.

Hoe ervaren jullie de samenwerking in de praktijk?

De samenwerking wordt als zeer positief ervaren. Niet alleen leveren jullie kwalitatieve kandidaten aan, maar ook de actieve samenwerking met onze afdelingen wordt gewaardeerd. Managers voelen zich betrokken bij het wervingsproces, wat zorgt voor betere afstemming en het aannemen van de juiste kandidaten.

Wat maakt Bluepeaks volgens jullie onderscheidend ten opzichte van andere partijen?

De persoonlijke en gerichte aandacht die jullie aan klanten geven is onderscheidend. Bij Expeditors staat ‘exceptional customer service’ centraal door ons aan te passen aan de specifieke klantbehoefte – en dat doen jullie ook. Bluepeaks stuurt geen grote aantallen kandidaten om snel succes te boeken, maar denkt écht mee in het belang van de organisatie.

Wat waarderen jullie het meest in de samenwerking?

Vooral het structureel en actief opzetten van contactmomenten. Daardoor blijven wij goed aangehaakt bij de ontwikkelingen binnen zowel Expeditors als de bredere recruitmentmarkt.

Een tweetal succesvolle projecten uitgelicht

75 kantoormedewerkers per jaar

Expeditors heeft jaarlijks behoefte aan een instroom van circa 80 kantoormedewerkers. Door een gebrek aan expertise en tijd stagneerde het wervingsproces. Er was behoefte aan een flexibele recruitmentoplossing, gecombineerd met sterke online zichtbaarheid.

De aanpak

  • We namen het recruitmentproces volledig over (RPO-model);
  • Richtten een conversiegerichte werkenbijsite en contentstrategie in;
  • Startten met always-on campagnes via jobboards, Meta & referral;
  • Borgen het proces van sollicitatie t/m onboarding;

Resultaat

  • +200 vacatures ingevuld sinds 2022;
  • Ongeveer 50% besparing op cost-per-hire;
  • Sterk employer brand door consistente kandidaat ervaring.

“De persoonlijke en gerichte aandacht die jullie aan klanten geven is onderscheidend”

Flex/Fix Warehouse

In het warehouse liep de flexibele schil uit de hand. De bezetting was onvoorspelbaar en de kosten liepen op. Er moest rust en continuïteit komen — met vaste mensen op de vloer. Veel medewerkers konden niet overgenomen worden vanuit het uitzendbureau.

De aanpak 

  • Lokale jobmarketing in de regio, met focus op Nederlands en Engelstalige;
  • Actieve sourcing via CV databases; 
  • Heel strak proces met duidelijke KPI’s; 
  • Vaste selectiedagen; 
  • Wekelijkse afstemming met teamleiders en HR voor maximale doorstroom;
  • Het volplannen van 2 selectiedagen per week.

Resultaat

  • 30 vaste medewerkers in 4 maanden
  • Time-to-hire van 9 werkdagen
  • 70% besparing t.o.v. traditionele bureaus

“Bluepeaks biedt volledige focus op recruitment tegen een aantrekkelijke prijs per hire”

Wat zouden jullie tegen andere organisaties die twijfelen over het uitbesteden van hun recruitment?

Het partnerschap. Het samen optrekken, samen zoeken naar manieren om werving tot een succes te maken. Niet alleen leveren, maar echt meedenken en bijsturen waar nodig. Dat maakt het verschil.

Laat je verder inspireren

Karlijn Dirks
Medewerkersverhalen

Van biologie en horeca naar recruitment – en precies op haar plek

Karlijn (27) groeide op in Heemstede, maar woont inmiddels alweer bijna negen jaar in Amsterdam. Ze kwam hier ooit naartoe voor haar studie Future Pla...

Lees verder
Jur Kuipers
Medewerkersverhalen

Van starter tot Managing Consultant: “Je groeit hier mee met het bedrijf”

Jur groeide op in het Overijsselse Enter, maar verhuisde op jonge leeftijd naar Amsterdam. Daar begon hij zijn carrière al vroeg, op z’n 22e, bij Blue...

Lees verder
Medewerkersverhalen

‘Elke dag is mijn leukste werkdag’

Dion werd geboren in Amsterdam en groeide op in Zaandam, maar woont inmiddels weer in de hoofdstad – op steenworp afstand van het Bluepeaks-kantoor. S...

Lees verder
Charel
Medewerkersverhalen

Van mode naar recruitment – en geen moment spijt

Charel komt uit Almere en begon haar carrière in een totaal andere wereld: de mode. Na een opleiding in mode en later een studie in sales en marketing...

Lees verder

Laat je recruitment groeien met Bluepeaks

Wil je ontdekken hoe we recruitment kunnen transformeren binnen jouw organisatie?

 

Download onze brochure voor meer informatie of plan direct een kennismaking via calendly.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan